Seuraavaksi väännämme liukutapit irti satulasta, jotta saamme satulan ja jarrupalat irti satulan kannattimesta.
Kun olemme saaneet jarrupalat ja satulan irti: irroitamme jarrusatulan kannattimen kaksi kiinnityspulttia ja itse kannattimen, jotta jarrulevy mahtuu irtoamaan. Kiinnitämme jarrusatulan roikkumaan auton tolpasta mig-langalla, jottei satulan paino rasita jarruletkua.
Tämän auton jarrusatuloiden liukutapit olivat jumiutuneet lian takia, joka oli lopulta aiheuttanut jarrupalojen epätasaisen kulumisen. Myös satuloiden tiivistesarja oli uusittava nestevuodon takia.
Asetimme jarruletkupuristimen toisen etujarrun jarruletkuun ja painoimme jarrupojinta, kunnes jarrumäntä tuli ulos sylinteristä ja laitoimme toiseenkin jarruletkuun puristimen, jottei nestettä valu turhaan hukkaan. Otimme vanhat tiivisteet pois satulasta ja puhdistimme tiiviste-urat ruosteesta ja hapettumista käyttäen hienoa hiomapaperia. Lisäksi puhdistimme jarrusatulan kannattimen liukupinnat hiomapaperia ja teräsharjaa käyttäen ja laitoimme lopuksi kuparitahnaa liukupinnoille.
Seuraavaksi uusimme satulan tiivisterenkaan, tämän jälkeen asensimme satulaan uuden likasuojatiivisteen. Huom. Likasuojatiiviste kannattaa asentaa uraansa, ennen kuin asentaa männän takaisin paikoilleen. Mäntä menee paikoilleen, kunhan venyttää pölysuojaa ja käyttää liukasteena esimerkiksi jarruvaseliinia. Alla uusi mäntä paikoillaan.
Puhdistimme myös jarrulevyn sisemmät pinnat, jotta levyn ja navan väliin ei jää likaa tai hiekkaa, jotta levy ja siten myös etupyörä istuu kunnolla paikoilleen.
Seuraavaksi jarrulevy asennetaan paikoilleen ja kiinnitetään jarrusatulan kannatin.
Uudet liukutapit voidellaan jarruvaseliinilla ennen asentamista. Sisempi jarrupala kannattaa asettaa satulaan kiinni ennen satulan asentamista. Ulompi pala voi maata satulan kannattimen liukupinnalla, jotta satula mahtuu "uimaan" hyvin paikoilleen. Sitten liukutapit kiristetään momenttiinsa ja väännetään jarrupaloja kannatteleva jousi paikoilleen ja asennamme pyörän paikoilleen. Muista irroittaa jarruletkupuristimet ja ILMATA JARRUT huollon jälkeen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti