maanantai 4. huhtikuuta 2016

Moottori osina.

Purimme ja kasasimme Toyotan Vvt-i-bensiinimoottorin. Alla kuva moottorista osina ja osat nimettynä:
1.Alempi öljypohja
2Ylempi öljypohja
3.Öljynsuodatin
4.Kampiakselin tiiviste
5.Kampiakselin laakeripukit
6.Kampiakseli
7.Kampiakselin moniurahihnapyörä
8.Laturi
9.Männät ja kiertokanget liukulaakereineen
10.Vauhtipyörä
11.Moottorilohko
12.Vesipumppu hihnapyörineen.
13.Ohjaustehostin
14.Öljytikku
15.Nokka-akseleiden hammaspyörät, jakoketju laahaimineen ja jakoketjun kiristin.
16.Jakopään kotelot.
17.Imusarja.
18.Suuttimien jakotukki.
19.Sylinterikansi
20.Nokka-akselit laakeripukkeineen.
21.Imu-ja pakoventtiilit, Venttiililautaset, jouset ja lukitusrenkaat.
22.Pakosarja ja sen lämpörauta.
23.Sytytystulpat, venttiilikotelo.
24.Moottorin peitemuovi.
25.Sytytystulppien hatut+sytytyspuolat.

Moottoria kasatessa tulee seurata valmistajan ohjeita, jos mahdollista. Huomiota tulee kiinnittää erityisesti pulttien ja muttereiden kiristystiukkuuksiin. Osa pulteista joudutaan mahdollisesti uusimaan, jos ne ovat "venyvää" mallia. Asenna liukulaakerit öljyttynä, EI kuivana! Mäntien pudottaminen sylinterilohkoon kannattaa tehdä erikoistyökalua apuna käyttäen, koska työkalu painattaa männänrenkaita pohjaan, ja vähentää niiden tai sylinterin vahingoittumisen riskiä asennusvaiheessa. Myös jakopään kasaaminen on tärkeää tehdä ohjeiden mukaisesti, jotta nokka-akseleiden ja venttiilikoneiston toiminnan ajoitus toimii oikein.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti