maanantai 4. huhtikuuta 2016

Puristuspaine- ja ohivuotomittaus.

Puristuspainetta mitatessa polttoaineen syöttö on hyvä katkaista, jottei sylinterit tulvi polttoaineesta turhaan. Esimerkiksi polttoainepumpun sulakkeen irroitus ehkäisee tämän ilmiön.
Kuvassa puristuspainemittari. Mittarin pää, (tässä tapauksessa kromattu) painetaan sytytystulpan paikalle tulpanreikään sylinterikannessa. Sitten startataan moottoria, jolloin mittarin sisään virtaa sylinterissä syntyvä paine. Puristuspainemittarissa on piirturi, joka piirtää tuloskorttiin puristuspaineen määrän. Mittarissa olevaa nappia painamalla piirturi siirtyy seuraavalle riville, joten voit saada useamman sylinterin mittaustulokset samalle mittaustuloskortille.

Kuvassa ohivuotomittari. Ohivuotomittaria käytetään paineilman avulla. Mittarista lähtevään letkuun liitetään adapteri, joka kierretään sytytystulpan kierteisiin. Ohivuotomittari näyttää prosentuaalisen ohivuodon, eli paljonko syötettävästä paineesta katoaa sylinterin palotilasta imu- ja pakoventtiilien ollessa suljettuina ja männän ollessa ylhäällä, eli ns. yläkuolokohdassa. Yläkuolokohdan löytää mielestäni parhaiten käyttämällä apuna pilliä, joka liitetään letkun ja adapterin päähän sytytystulpan paikalle. Kun moottoria pyöritetään mekaanisesti esimerkiksi kampiakselin hihnapyörän pultista pyörittämällä, pilli viheltää männän liikkuessa ylöspäin, ja vihellys loppuu, kun männän liike ylöspäin loppuu. Yläkuolokohta on puristustahdin loppuvaiheessa, kun mäntä on ylhäällä. Tällöin venttiilit ovat kokonaan kiinni, joten pilli viheltää tällöin hieman kovempaa, kuin pakotahdin lopussa.
Alla mittaustulokset puristus- ja ohivuotomittauksesta:


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti