Tehtävänä havainnollistaa korjaamolla käytettäviä laitteita, niiden tarkoituksia ja mahdollisia riskitekijöitä.
1. Autonosturi: Autonosturi on yksi korjaamon perustyölaitteista. Autonosturin käyttö mahdollistaa paremman työergonomian, sillä asentajan ei tarvitse tällöin välttämättä työskennellä kyyryssä, polvillaan tai muuten huonossa asennossa. Alla kaksi erilaista nosturityyppiä:
Ylemmässä kuvassa auton korin ja autonosturin väliin on laitettu kumipalkit, jotta nosturin teräs ei pääse vahingoittamaan auton koria tunkkauspaikoista. Alemmassa kuvassa hieman erilainen nosturi. Molemmissa nostureissa nostotasoja voidaan säätää, jotta ne saadaan kohdistettua tunkkauspaikkoihin, jotka löytyvät Autodata-tietokannasta.
Käyttö: Korjaamollamme on seiniin kiinnitetyt käyttöyksiköt, josta nosturin tasoja voidaan nostaa tai laskea. Lisäksi käyttöyksiköstä löytyy päävirtakatkaisin ja hätäseis-painike.
Vaaran paikat & huomioita: Ensiarvoisen tärkeää autonosturia käytettäessä on, että auto on tukevasti nostotasojen päällä, ja ettei laskettaessa ole henkilöitä nostettavan ajoneuvon alla! Joskus ajan myötä korroosiota kokenut pelti saattaa taipua ajoneuvoa nostettaessa.
2. Vaihteistokevennin: Vaihteistokevennintä voidaan käyttää esimerkiksi helpoittamaan vaihdelaatikon irroitusta, tai kannattelemaan moottoria alhaaltapäin, jos moottorin kiinnitystä tarvii käyttää irti lisätilan saamiseksi huoltotyölle.
Käyttö: Vaihteistokevennin on hydraalinen laite. Sitä käytetään mekaanisesti painikkeista jalalla painamalla, tai nostamalla.
Vaaran paikat & huomioita: On syytä varmistaa, että vaihteistokeventimen kannatinosa on tukevasti tuettavaa tai nostettavaa kappaletta vasten. Vaihteistokeventimen ollessa käytössä, siihen törmäämistä tai tönäisemistä tulee varoa, koska on riski, että kappale pääsee putoamaan alaspäin, jos vaihteistokevennin heilahtaa tai "lipsahtaa" paikaltaan. Alla kuva vaihteistokeventimestä:
3.Pakokaasuimuri: Korjaamollamme on käytäntönä, että jos autoa käytetään hallissa, niin pakokaasuimurin letku tulee kiinnittää auton pakoputken päähän. Pakokaasuimurit toimivat hallissamme automaattisesti, eli kun letkun päässä oleva luukku avataan, imuri alkaa imemään pakokaasua letkun kautta. Letku kiinnittyy pakoputken päähän pikalukolla ja letku on letkukelassa, jolla saadaan vedettyä tarvittava määrä letkua ulos letkukelasta, ja lukittua kela, jotta letku pysyy paikoillaan.
Käyttötarkoitus: Pakokaasuimurin käyttötarkoitus on, että pakokaasun sisältämät epäpuhtaudet ja ihmiselle haitalliset kaasut ohjataan ulos hallista, jotta asentajan tai myöskään sivullisten henkilöiden elimistöön ei joudu haitallisia aineita.
Huomioita & vaaran paikat: Pakokaasuimuria käytettäessä tulee huomioida, että imuri lähtee varmasti päälle. Sen kuulee hurinasta, jonka imurin moottori aiheuttaa, sekä sen havaitsee myös ilmavirtauksesta kohti letkua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti