Huomasin projektiautoni oikeanpuoleisen iskunvaimenninpatruunan vuotaneen nestettä. Päätin vaihtaa vaimenninpatruunat, jotta saan auton katsastuksesta läpi. Henkilöauton iskunvaimentimia tarkastellaan katsastuksessa tarkastamalla onko nestevuotoja havaittavissa iskunvaimennintolpissa ja vertailemalla iskunvaimentimien vaimennustehoa uudelta iskunvaimentimelta vaadittaviin arvoihin, sekä myös iskunvaimentimien keskenäistä vaimennuksen prosentuaalista eroa.
Aloitin työn tunkkaamalla auton oikean puoleisen eturenkaan ilmaan hallitunkilla. Tämän jälkeen irroitin oikeanpuoleisen etupyörän ja lisäsin etuakselipalkin alle puuparrun varmistukseksi, jos tunkki sattuisikin pettämään. Oikeaoppisemmin tässä olisi voinut käyttää kannatinpukkeja, joita ei käsipajaltani löytynyt.
Seuraavaksi irroitin jarrusatulan tolpasta:
Iskunvaimentimen vaihtamiseksi minun täytyi saada tolppa kokonaisuudessaan irti autosta. Tämän vuoksi täytyi irroittaa myös raidetangon ulompi reuna, sekä alatukivarren ulompi pää.
Alatukivarren kiinnitysmuttereissa oli hahlot sokille, jotka lukitsevat mutterin, jottei se pääsisi irtoamaan, vaikka se jostain syystä löystyisi. Sokat tulee irroittaa ennen kuin mutteri kierretään auki.
Mutterit lähtivät irti ihan kohtuullisesti ottaen huomioon, että alustan osien kiinnityspultit/mutterit ovat usein huomattavan tiukassa johtuen liasta ja kosteudesta, jolle alustan osat altistuvat.
Ongelmaksi tuntui muodostuvan, ettei raidetangon pään pinnapultti meinannut päästä irti sen kiinnitysreijästä tolpassa. Lopun viimein apu löytyi runsaasta voitelusta ja rautakangen verrattomasta vääntövoimasta.
Laitoin jousipuristimet hieman kiinni jousiin jo tolpan irroitusvaiheessa, jotta välttyisin yllättäviltä jännityspongahduksilta. Vielä piti irroittaa iskunvaimentimen yläpää moottoritilan puolelta.
Toisessa tolpassa jouduin käyttämään irti myös kallistuksenvakaajan kiinnityksen ja alatukivarren kokonaisuudessaan, koska tukivarsi oli sen verran tiukkaan hapettunut kiinni:
Seuraavaksi jousipuristimet asetettiin vastakkaisille puolen jousta toisiinsa nähden, jotta saatiin jousen tuottama työntövoima pois tolpan rakenteesta. Väänsin puristimia kiinni pulttipyssyn ja mutterin avuin. Kun jousi on puristettuna kasaan, niin tulee irroittaa iskunvaimentimen napamutteri tolpan yläpäästä, jotta iskunvaimennin pääsee irtoamaan tolpasta irrottaen samalla jousilautasen.
Seuraavaksi tuli irroittaa holkkimutteri puolessta välistä tolppaa (pituussuunnassa) Ja iskunvaimenninpatruuna saatiin ulos tolpasta. Sitten vain uusi patruuna paikoilleen. Tässä tapauksessa projekti hieman viivästyi, koska korvaavan iskunvaimentimen mukana ei tullut siihen sopivaa napamutteria, jonka sitten seuraavana päivänä kävin ostamassa. Tässä vaiheessa oli aikaakin jo vierähtänyt, koska käyttämäni jousipuristimet olivat hieman epäkäytännölliset.
Kasaaminen aikalailla päinvastaisessa järjestyksessä. Uusi patruuna paikoilleen, jousilautanen paikoilleen, holkkimutteri kiinni. Toimenpiteessä tulee katsoa, että jousen ylä- ja alapää asettuvat jousen päille tarkoitettuihin "kuoppiin"/uriin jousilautasissa.
Tolpan takaisin asennusvaiheessa kiinnitin ensin tolpan yläpään ja sitten alatukivarren sekä raidetangon pään.
Remppa oli onnistunut, sillä samaisena iltapäivänä sain kesäprojektiini hyväksytyn katsastuspäätöksen!!! Tällä projektin viimeistelyreissulla vaihdoin myös autooni tuulilasin, joka oli kiinnitetty kiilauratiivisterakennetta hyödyntäen, autoon tehtiin forte-puhdistuskäsittely moottorin öljynvaihdon yhteydessä, sisusta kasattiin loppuun (takapenkit, hattuhylly, osa lattiamattoa) ja lisäksi myös jarrut käytiin vielä kerran läpi ennen katsastusta, sekä nypin yhden sarjan vanhoja nastarenkaita, jotka vaihdettiin sitten autoon kesärenkaiksi katsastusta varten.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti