tiistai 30. elokuuta 2016

Näyttötyö: Voimansiirron korjaaminen: Vaihdelaatikon irroitus/asennus, Kaksoismassapyörän kunnon määrittäminen & kampiakselin päittäisvälyksen mittaaminen.

Työksi määräytyi Ford Kuqa ja oireena "kytkin ravistaa". Valmistajan ohje ohjeisti tarkistamaan kaksoismassapyörän kunnon.

Vaihdelaatikon irroitus:

Ensin nostin auton korjaamonosturille, purin pohjalevyt auton etuosasta irti, irroitin akun ja akkukotelon. Lisäksi irroitin auton etupyörät. Sitten vetoakselit: Ensin avataan alapallonivelten kiinnityspultit.
Kun alapallonivelten kiinnityspultit on aukaistu, niin tässä rakenteessa kiilaan alapallonivelen kiinnitysreikää käyttäen lyöntituurnaa ja esimerkiksi vasaraa, jotta pääsen vääntämään alatukivarren pään/alapallonivelen irralleen.

Sitten ammutaan iskupistoolilla vaihdelaatikon puoleista vetoakselia sen ulommasta päästä hieman sisään päin. Toiselta puolella irroitetaan ensin kardaanin tukilaakerin kiinnitykset.
Tämän jälkeen vetoakselit vedetään irti, eli ulos booreiltaan ,Seuraavaksi irroitin vaihteiston vaijerivivut ja vaihdelaatikkoon kiinnittyvät johdot, esimerkiksi peruutusvalon kytkimen. Tuin moottorin valmistajan määräämällä erikoistyökalulla, koska vaihdelaatikon puolella moottorin kiinnikekorvakot täytyy käyttää irti.
Seuraavaksi valutin vaihdelaatikon öljyt ulos. Tämän jälkeen irroitin vaihdelaatikon napamutterit/pultit moottoritilan yläosasta. Tämän jälkeen nostin autoa ylös, irroitin tarvittavat moottorin kiinnikkeet ja starttimoottorin tukien samalla vaihdelaatikkoa vaihteistokeventimellä. Kuljettajan puolen sisälokasuoja piti käyttää irti. Laskin vaihdelaatikon hallitusti alas keventimellä, ja merkkasin kohdat, johon vaihteisto kosketti kevennintä, jotta paikoilleenasentaminen kävisi vaivoitta. Vaihdelaatikon irti laskemiseen on hyvä ottaa kaveri avuksi, jottei satu työtapaturmia.

Kytkinasetelma esillä: Kytkimen pianojouset näyttivät olevan kunnossa, kun kytkinasetelma irroitetaan, on hyvä tukea kytkinlevyä esimerkiksi käsin asetelman keskellä olevasta aukosta, jottei levy pääse putoamaan ja vaurioitumaan.
Kaksoismassapyörä esillä: Tein kaksoismassapyörän kuntokartoituksen valmistajan ohjeen mukaan. Tässä tapauksessa piirsin ulompaan kehään merkiksi viivan. Sitten käänsin ulompaa kehää ensin myötäpäivään, kunnes jousivastus oli pohjassa, sitten irroitin otteen ja katsoin mihin kohti merkkiviiva asettui suhteessa sisempään kehään/hammaskehälle. Piirsin merkin tähän kohtaan. Seuraavaksi käänsin ulkokehää jousivastimen pohjaan vastapäivään ja irroitin otteen. Piirsin merkin tähänkin kohtaan sisemmälle kehälle. 
Valmistaja oli antanut näiden kahden merkin etäisyydelle maksimiarvon, joka oli ilmoitettu hammaskehän hampaitten välien lukumääränä. (Kuvanotto hetkellä ulomman kehän merkki oli liikahtanut ääriasentojen väliin.) Jos etäisyys ylittää valmistajan antamat toleranssit, on kaksoismassapyörä uusittava, tai lähetettävä kunnostettavaksi. Osa valmistajista antaa myös raja-arvon "keikkaavalle liikkeelle" akselin suunnassa. Jos kaksoismassapyörä uusitaan, olisi suotavaa, että se on saman valmistajan valmistama, kuin kytkinasetelma. (Ellei valmistaja ilmoita jostain syystä toisin.) Kaksoismassapyörä ylitti valmistajan antaman toleranssin, joten kaksoismassapyörä ja kytkinasetelma uusittiin.

Tarkistin vian kartoituksen yhteydessä myös kampiakselin päittäysvälyksen. Liika päittäisvälys voi aiheuttaa ongelmia voimansiirron toiminnassa, ja erityisesti hämätä kampiakselin asentotunnistimen toimintaa! Kiinnitin etäisyyskellon "iholle" kampiakselin hihnapyörää vasten, ja liikuttelin kampiakselia ääriasennoista toiseen vääntämällä vääntöraudalla kaksoismassapyörän hammaskehältä vuorotellen molempiin suuntiin kampiakselin suuntaisesti. Molempien suuntien ääriliikkeissä olevien arvojen etäisyyttä verrataan valmistajan antamiin raja-arvoihin. (Jos sallitut arvot ylittyvät, tulee kampiakselin päättäislaakerointi uusia.)



Kasaus: Kytkinlevy ja asetelma paikoilleen. Huolehdi, että kytkinlevy tulee oikein päin paikalleen! Yleensä ilmoitetaan tekstillä "transimission side" tai "gearbox side".
Asetelman kiinnityspultit väännettiin valmistajan ilmoittamaan momenttiin. Joissain tapauksissa momenttiin vääntämisen jälkeen kaksoismassapyörän tai/ja kytkinasetelman kiinnityspultteja väännetään vielä tietyn asteluvun verran.
Seuraavaksi nostetaan vaihdelaatikko keventimellä paikoilleen, tässä tapauksessa uusin kytkimen työsylinterin, joka oli sijoitettu vaihdelaatikon sisäpuolelle. Rasvasin akselin, jotta vaihdelaatikko menee sujuvasti paikoilleen.
Tämän jälkeen vaihteisto asetellaan paikoilleen, kiinnitetään alapuoliset kehäpultit. Kiinnitetään vaihteiston puoleinen moottorin kiinnityskorvakko. Sitten kiinnitetään starttimoottori ja yläpuoliset kehäpultit. Kun moottorin kiinnitys on taas rakennettu paikoilleen, voidaan erikoistyökalu ja vaihteistokevennin siirtää pois auton alta. Kiinnitetään sisälokasuoja ynnä muu irroiteltu kalusto (vaijerivivustot, johdot.) Asennetaan vetoakselit, akkukotelo ja akku. Kiinnitetään etupyörät.
HUOMIO: Muista täyttää vaihteisto öljyllä ennen koekäyttöä! Muista myös olla varovainen auton alla, kun moottori tai vaihteisto on tuettu ainoastaan keventimin, eli älä luota kalustoon sokeasti.

Lopputulema: Kytkimen ravistamisen aiheutti kulunut vauhtipyörä, joka uusittiin. Auto tuli kuntoon ja hyvä niin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti