maanantai 29. elokuuta 2016

Auton korjaamisen näyttötyö: Alatukivarren taaemman kumityynyn vaihtaminen.

Työksi määräytyi Ford Focus ST:n vasemman etualatukivarren taaemman kumipuslan vaihtaminen. Auto oli hylätty määräaikauskatsastuksessa kyseisen vian takia. Ensin nostin auton nosturille ja irroitin vasemman etupyörän.
Seuraavaksi avaan alapallonivelen kiinnitysmutterin. Laitoin mutteriin/kierteisiin hieman rost offia, jotta mutteri lähtisi kohtuullisemmin auki. Alustan osien pultit/mutterit ovat usein ruostuneet lujasti kiinni kierteisiin. Jottei pultti katkea tai kierteet vaurioidu, -käytän auki vääntämiseen käsityökaluja, enkä esimerkiksi paineilmapulttipyssyä.
Alapallonivelen irroitusta helpottaa voimakas isku alapallonivelen kiinnityksen kupeeseen! Toimimalla tällä tavoin vältyt todennäköisesti turhalta painimiselta ja vääntämiseltä ja kääntämiseltä.
Käytä mielellään isompaa vasaraa, mitä esimerkkikuvassa. Varo myös lyömästä itse alapalloniveltä.
Seuraavaksi irroitin alatukivarren etummaisen kumityynyn kiinnityspultin. Käytin avaamiseen pitkähköä vääntövartta ja avainhylsyä.
Ja taaemman kumityynyn kiinnityspultit. Alatukivarren takaosa/taaemman kumityynyn kiinnitys on toteutettu kumityynyn ympäri kulkevalla pannalla. Läpipultit kulkevat rungon läpi ja pultit vastaavat pannan yläosaan tehtyihin kierteisiin.

Alatukivarsi pöydällä:
Ennen kumityynyn irroittamista tukivarresta kannattaa kiinnittää huomiota kumityynyn asentoon suhteessa tukivarteen ja osan "kätisyyteen".  Seuraavaksi painetaan vanha kumityyny irti tukivarresta, tai pikemminkin tukivarsi irti kumityynystä. Ensin asetellaan tukivarsi hydraaliprässin pöytään siten, että tukivarsi on tuettuna kumityynyn laipasta pöytään.
Seuraavaksi valitaan tukivarren päädyn paksuinen/hieman kapeampi kappale, jolla painetaan tukivartta alaspäin.
Sain tällä keinoin osan vanhasta tukikumesta irti.
Seuraavaksi turvauduin apuvälineisiin, jotta saan painettua kumityynyn loput rippeet irti tukivarresta.
Ennen uuden kumityynyn asentamista kiinnitä vielä huomiota osan kätisyyteen ja asentoon suhteessa tukivarteen. Lisäksi voitele uusi kumityyny ja akseli ennen osan paikoilleen prässäämistä. Laskin paininpöytää alaspäin, jotta sain tukivarren tuettua pöytään ja pääsin painamaan uuden kumityynyn paikoilleen. Kuvasta ei näy alatukivarren tuentaa pöytään, mutta älä tue tukivartta suoraan etumaista kumityynyä vasten, jottei se irtoa tukivarresta tai vaurioidu! Eli tue tukivarsi sen metallirakenteita vasten hyödyntäen esimerkiksi sopivan kokoista holkkia. Prässää kumityyny paikoilleen painamalla sitä sen metallisesta keskiöstä, varo painamasta kumirakennetta.  Valitsen sopivankokoisen umpinaisen rautakappaleen, jonka asetan hydrauliprässin ja kumityynyn väliin.
On hyvä kiinnittää huomiota siihen, että kumityyny painuu akselilleen suorassa. Lisäksi on hyvä seurata prässin painemittaria, josta voidaan tulkita voimaa, jolla prässi painaa kumityynyä paikoilleen. Uusi kumityyny paikoillaan tukivarressa:
Tukivarren takaisin asentaminen kiinnittämällä kiinnitykset päinvastaisessa järjestyksessä, kuin irroittaessa. Vaihteistokevennin oli hyvä apuväline kannattelemaan tukivartta paikoillaan, kun sovittelin läpipultteja paikoilleen.
Alapallonivelen mutteri tulee uusia aina irroitettaessa ja uudelleen kasatessa. Saatuani alatukivarren, alapallonivelen ja etupyörän paikoilleen, täytyi autolle tehdä vielä nelipyöräsuuntaus, koska väljä kumityyny vaikuttaa auton pyörien ohjauskulmiin. Nelipyöräsuuntauksessa säädin auton taka-akselin aurauskulmia löysäämällä ja kääntämällä epäkeskosäätöpulttia.
Lisäksi säädin etuakselin aurauskulmat normaalisti raidetangon säädöistä. Tässä vielä lopuksi liite pyörän suuntauksista ennen ja jälkeen nelipyöräsuuntauksen:

Korjaus valmistui, onnistui ja katsastusmies antoi hyväksytyn määräaikaiskatsastuksen päätöksen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti