keskiviikko 24. elokuuta 2016

Näyttötyö: Auton sähkövarusteiden mittaus ja korjaus.

Työn alle annettiin Mercedes Benz Vaneo. Työmääräyksessä ilmoitettiin, että auto ei ole startannut ilman apuvirtaa. Auton akku löytyi apukuljettajan lattiasta avattavan peiteluukun alta. Aloitin vian diagnosoinnin lataamalla akun täyteen ja tekemällä akkutesterillä akun kunnon määrityksen. Akun kuntoa määrittäessä tulee akkutesteriin syöttää akun kapasiteetti ja virta. Kapasiteetin yksikkö on Ah, eli amppeeritunnit. Virta on ilmoitettu amppeereina=A. Akkutesti kertoi akun olevan 35% kunnossa verrattuna tehdasuuden akun suorituskykyyn. Uusin autoon akun. Akkua uusittaessa tulee ottaa huomioon akun napojen kätisyys, virta ja kapasiteetti. Seuraavaksi varmistan auton laturin toimivuuden mittaamalla järjestelmän jännitteen yleismittarilla akun navoista auton ollessa käynnissä. Järjestelmän jännitteen tulee kyseisessä tilanteessa olla ~14,3V-14,7V. Kuormittaessa järjestelmän jännite laskee jonkin verran. Jännitteen tulee kumminkin nousta, kun moottorille annetaan kierroksia. Toimivan laturin pitäisi pystyä pitämään järjestelmän jännite oikealla jännitealueella, kun moottoria kierrätetään ~2000rpm-3000rpm.
Tässä tapauksessa laturi ei kyennyt ylläpitämään tarvittavaa jännitetasoa, vaan järjestelmän jännite laski pikkuhiljaa aina 13,2Volttiin. Tyhjäkäynnillä akku purkaantui pikkuhiljaa. Laturia voi kuormittaa erillisellä kuormitusvastuksella, tai kytkemällä auton sähkövarusteita päälle. Minulla oli kuormana puhaltimen moottori 3/4 teholla, ajovalot, pitkät valot ja auton radio, sekä takasumuvalo.
On hyvä tarkastaa myös akun maadoitus. Maadoituksen voi tarkistaa mittaamalla maadoituksen potentiaalieron laturin rungon ja akun miinusnavan väliltä. Mitä pienempi potentiaaliero: sen parempi. Potentiaalieron tulisi olla alle 0,5V. Tämän laturin maadoitus oli kunnossa.
        Laturi täytyi siis vaihtaa. Laturi sijaitsi kyseisessä autossa aikalailla akkukotelon alapuolella, etuakselin takapuolella. Laturia vaihdettaessa tulee akku kytkeä irti autosta. Tässä tapauksessa laturin kiinnikekorvakkojen läpi oli pultattu myös ilmastoinnin kompressori. Ensin löysäsin jousikuormitteisen hihnankiristimen ja poistin apulaitteiden moniurahihnan. Tämän jälkeen irroitin ilmastoinnin kompressorin, ja sitten laturin. Laturista täytyi purkaa neljä kiinnityspulttia ja kaksi johtoliitosta. Uusi laturi tilattiin alkuperäisen laturin osanumeroa hyödyntäen. Kasaaminen tapahtui käänteisessä järjestyksessä. Moniurahihnaa asennettaessa tulee huomioida hihnan oikea reititys, hihnan oikea kireys, sekä hihnapyörien ja kiristimen ehjyys. Laturin vaihdon jälkeen auton sähköjärjestelmän jännite pysyi kuormitettunakin 14,5Voltissa, joten korjaus onnistui.
Ottaen huomioon kesäajan lämpimät ilmat: akun todennäköinen "rikkoontuminen" on johtunut siitä, että laturi ei ole tuottanut tarpeeksi latausjännitettä ja akku on päässyt tyhjenemään. Joskus kun käytetty akku pääsee tyhjenemään, niin se ei enään suostu ottamaan virtaa vastaan.
       Laturin toimintaa testatessa tulee ottaa huomioon, että jotkut "viisaalla" jännitteensäätimellä varustetut sähköjärjestelmät lataavat autoa oikealla tavalla ainoastaan, kun autolla esimerkiksi ajetaan. Lisäksi joissakin järjestelmissä jännitteensäädin laskee akun jännitetasoa tarkoituksella esimerkiksi 80 prosenttiin maantieajotilanteessa ja laturi työskentelee enemmän moottorijarrutuksissa, joten ajamisesta tulee näin taloudellisempaa.

3 kommenttia:

  1. Onko maatoitus merkintä kuvio, kolmihaarainen "hanko",tai Ympyrä, jossa V kirjain keskellä?

    VastaaPoista
  2. Mielenkiintoista tekstiä. Meidän autossa on tosiaan ollut myös ongelmaa. Ei käynnistynyt. Hinaus melkein piti soittaa, mutta sitten saatiin apuvirtaa naapurilta. Kurjia juttuja jos ei varaudu. https://www.hinausrantanen.fi/

    VastaaPoista
  3. Kiitos tästä. Tuon akun kanssa meillä on ongelmia. Uusi akku ilmeisesti pitäisi hankkia. Etenkin kylmässä säässä, se tyhjenee todella nopeasti. On sillä toki jo ikääkin. https://www.iisalmenautoala.fi/tyokalut

    VastaaPoista