Jotta auton alustageometria toimii suunnitellulla tavalla ja vältymme esimerkiksi renkaiden turhalta kulumiselta, auton pyöränsuuntaukset täytyy olla kohdallaan. Pyöräntuenta muodostaa yhteyden auton ja tien pinnan välille. Etupyörien tulee välittää kuskille tuntumaa tien pinnan epätasaisuuksista ja mahdollisesta luistosta, mutta ohjauspyörän ei tulisi kumminkaan "vedellä".
CAMBER=Pyörän sivukallistuma asteina suhteessa pyörän keskilinjaan. Positiivinen camber-> pyörän yläreuna on ulompana, kuin alareuna. Negatiivinen->pyörän yläreuna sisempänä, kuin alareuna. Positiivinen camber alentaa renkaan sivuttaispitoa, negatiivinen camber parantaa renkaan sivuttaispitoa. Jos saman akselin renkaat ovat keskenään eri camber-säädössä->auto puoltaa suuremman kulman puolelle. Camber-kulma tekee renkaisiin esijännitystä, joka poistaa alustarakenteiden joustosta ja laakerivälyksistä aiheutuvia haittoja. Yleisimmin säädettävissä, mutta joissain tapauksissa ei mahdollista esimerkiksi taka-akselilla.
CASTER=Kääntöakselin takakallistuma. Positiivinen Caster=joustintuki on sivustapäin katsottuna kallellaan taaksepäin. Negatiivinen Caster=Joustintuen yläpää on etempänä kuin -alapää. Positiivinen Caster muuttaa työnnetyn pyörän vedetyksi pyöräksi, joka aiheuttaa sen, että auto kulkee paremmin suoraan. Lisäksi Caster-kulma vaikuttaa auton ohjauksen momenttiin kaarrettaessa. Caster ei vaikuta renkaiden kulumiseen, mutta vaikuttaa ohjauksen tuntumaan ja vakauteen, sekä itsekeskittyvyyteen.
Ei ole mahdollista säätää kaikissa autoissa, varsinkaan pienemmissä henkilöautoissa.
SAI=Kääntöakselin sivuttaiskallistuma. Säädetään yleensä samasta kohden, kuin Caster. Casterkulma + SAI =Summakulma. Jos summakulma on väärä, mutta Camber oikea->rakenteellinen vika tuennassa. SAI vaikuttaa erityisesti ohjauksen palautuvuuteen.
Kääntövierintäsäde: Ei ole säädettävissä. Mutta oikeanlainen rengastus ja vanteiden offset vaikuttavat siihen. Suuri kääntövierintäsäde aiheuttaa ohjauksen raskautta, korostaa jarrujen puoltamista.
Auraus ja haritus (Toe-in, Toe-out): Renkaan pituusakselin ja renkaan keskilinjan välinen kulmaero. Aurauksessa saman akselin pyörien ulkokehien välinen etäisyys on suurempi akselilinjan takapuolella, kuin etupuolella. Haritus päin vastoin. Väärä aurauskulma aiheuttaa voimakasta renkaan kulumista. Säädettävissä aina raidetangon pituutta muuttamalla.
Aloitan nelipyöräsuuntauksen ajamalla auton nelipyöräsuuntauspaikalla olevalle ajosiltanosturille. Seuraavaksi tarkastan, että rengaspaineet ovat kunnossa. Sitten kiinnitän suuntauspeili pyöriin. Etupyörille tarkoitettujen peilien tulee olla kiinni etupyörissä ja takapyörille tarkoitettujen takapyörissä. Seuraavaksi laitan auton ratin suoraan ja otan käsijarrun pois ja asetan vaihteen vapaalle. Sitten nostan auton sellaiselle korkeudelle, että suuntauslaitteen kamerat näkevät peilit.
Seuraavaksi syötetään auton ja asiakkaan tiedot järjestelmään. Suuntaustietokone antaa toleranssit ja säätöarvot kyseisen auton nelipyöräsuuntaukseen. Järjestelmä käskee työntämään autoa taaksepäin: työnnä autoa taaksepäin ja pysäytä, kun laite käskee pysäyttämään. Pidä auto paikallaan. Sitten järjestelmä käskee työntämään autoa eteenpäin ja pitämään lopulta paikoillaan. Tämän jälkeen irroitetaan auton etupyörien alle jääviltä kääntöalustoilta lukkosokat ja mahdollisesti vanerilevyt, jos sellaiset löytyy. Lukitse jarrupoljin jarrupolkimen painimen avulla. Seuraavaksi ohjelma käskee kääntää rattia ensin oikealle, tee niin. Sitten keskelle: tee niin. Sitten vasemmalle: tee niin. Sitten ratti ja pyörät käännetään taas keskelle. Tässä vaiheessa lukitaan ratti vaakasuoraan ja edetään prosessissa "säädä aurauskulmat, camber ja caster, etuakseli" Säädä kyseiset arvot vähintään vihreälle toleranssialueelle, ja mielellään mahdollisimman tarkasti keskelle ko. aluetta. Kun nämä säädöt on tehty, tarkistetaan taka-akselin arvot ja säädetään tarvittaessa. Kun kaikki tarvittavat säädöt on tehty, niin tarkistetaan, että ratti on vaakatasossa, kun pyörät on suorassa ja ohjelman näkymä näyttää kaikkien säätöarvojen olevan toleransseissaan. Sitten tulostetaan dokumentointi lähtö- ja lopputilanteesta. Tosite tulee allekirjoittaa ja päivätä. Lopuksi lasketaan auto alas, poistetaan ratin, ja jarrupolkimen lukitsimet, irroitetaan mittauspeilit, asennetaan kääntölevyjen lukkosokat ja vanerilevyt paikoilleen ja ajetaan auto ulos hallista. Homma valmis.
Taka-akselin aurauskulman säätöä. Säätö toteutettu epäkeskopultilla tukivarren sisäpäässä.
Pyöränkulmat ennen ja jälkeen säätämisen. Taka-akselilla oli haritusta ja edessäkin haritusta oli hieman liikaa.
Varmasti saa hyvin olla tietoa ennestään, että osaa näitä tehdä. Minulle kun tuo kuulostaa hankalalta. Meidän tuttu kertoi, että raidetangon pää pitäisi heidän autoonsa vaihtaa. https://www.korpiauto.fi/kaikki-tarvittavat
VastaaPoista