Vetoakselin purkaminen ja kasaaminen:
Ensin asetellaan auto nosturille, tämän jälkeen irroitamme pyörän vetävältä akselilta. Sitten irroitetaan alapallonivelen kiinnitys. Alapallonivelen pinnapultti lähtee urastaan helpommin, jos pinnapultin hahloa päästään raottamaan vasaraa ja lyöntituurnaa apuna käyttäen. Vaihtoehtoisesti umpinaisessa rakenteessa napakka isku vasaralla rakenteen kylkeen irroittaa yleensä alapallonivelen, kun isku annetaan samalla, kun alapalloa kammetaan irti esimerkiksi vääntöraudalla. Yleensä vetoakseli lähtee näiden toimenpiteiden jälkeen vetämällä pois. Toki joustintukea täytyy samalla väännättää hieman ulospäin, jotta vetoakseli pääsee uimaan irti.
Vetoakselin ulomman nivelen irroittaminen: ensin avataan vetoakselin suojakumien klemmarit ja vedetään suojakumi sisempää niveltä kohti pois edestä. Tämän jälkeen tarkistetaan, onko ulomman vetonivelen rakenteessa irroitettava sokka, vai täytyykö vetonivel lyödä irti sokan ollessa ulottumattomissa. Tässä tapauksessa minun täytyi levittää sokkaa lukitusrengaspihdeillä samalla, kun napautin vetonivelen irti akselilta. On hyvä huolehtia, ettei vetonivel pääse vaurioitumaan, jos se putoaa esimerkiksi lattialle.
Sisemmän vetonivelen purku etenee näköjään samalla kaavalla: suojakumien klemmarit auki, suojakumi edestä pois, sokkaa levitetään ja napautetaan vetonivel irti.
Kasaaminen: Kasatessa vetoakselin kiilamainen pää levittää vetonivelen lukitusrengasta, kun vetoniveltä lyödään paikoilleen akselille. Kun vetonivelen lukkorengas saavuttaa sille akselissa olevan uran, se lukitsee vetonivelen paikoilleen. Sitten kasataan sisempi vetoakselin suojakumi klemmareineen. Klemmarit on hyvä uusia aina, jos ne käyttää auki. Klemmareiden asentamiseen voi käyttää siihen tarkoitettuja pihtejä. Sama homma ulommassa vetonivelessä nivelen ja suojakumien asentamisen suhteen.
Sitten kasataan vetoakseli takaisin autoon. Sisempi pää booreilleen, ulompi pää booreilleen raottaen joustintukea. Vaihdelaatikon puoleisiin booreihin voi laittaa hieman kuparitahnaa, jotta akseli ei ruostu kiinni booreihin. Keskimutteri momenttiinsa ja pyörä paikoilleen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti