Perinteinen automaattivaihteisto toimii yksinkertaisesti selitettynä seuraavasti: Vaihteistossa sijaitsevalta momentinmuuntimen pumppupyörältä ohjataan pyörremäinen öljyvirtaus turbiinipyörälle, jolta voima välittyy planeettapyörästön kautta akseleille.
Volkswagenin tunnetuksi tekemä DSG-vaihteisto on kaksoiskytkinvaihteisto. Kaksoiskytkinvaihteistoa voidaan pitää puoliautomaattisena vaihteistona ja se pitää sisällään kaksi kytkintä: parittomille ja parillisille vaihteille. Moderneissa kaksoiskytkinlaatikoissa veto on katkoton, koska seuraava vaihde on jo valmiiksi kytkettynä.
CVT-vaihteisto on variaattorirakenteinen vaihteisto, joka on "portaaton", eli sillä on loppumaton määrä välityssuhteita kartiopyörien välillä. Kartioita liikuttamalla vetohihnan tai -ketjun kireys muuttuu vaihteistossa vaikuttaen välityssuhteeseen.
Käsivaihteiston huollossa vaihdetaan yleensä ainoastaan vaihteiston öljy: Valutetaan mielellään lämmin öljy tyhjennyspropusta ulos ja täytetään täyttömäärä täyttöpropusta. On hyvä kiinnittää huomiota siihen, että onko tyhjennyspropun magneetissa mahdollisesti vaihteiston mekaanisesta kulumisesta johtuvaa metalliainesta.
Automaattivaihteiston huolto eroaa edellämainitusta sillä tavoin, että automaattivaihteistoilla on monesti oma öljynsuodatin, joka uusitaan vaihteistoöljyn uusimisen yhteydessä. Lisäksi on kiinnitettävä erityistä huomiota vaihteiston tyyppiin ja valmistajan ilmoittamiin vaihteistoöljyn vaihto-ohjeisiin. Automaattivaihteiston öljyt voi vaihtaa esimerkiksi seuraavasti: Käytä autoa ja kaikki vaihdevalitsimen asennot läpi, sammuta auto, valuta esimerkiksi 1/3 vaihteistoöljystä ulos, lisää 1/3 tuoretta vaihteistoöljyä, käytä kaikki vaihteet läpi, laske 1/3 öljyä ulos ja täytä ja niin edelleen kunnes vaihteistoöljy on puhdasta. Automaattivaihteiston öljyn voi vaihtaa myös erillisen kierrättämislaitteen avulla.
Automaattivaihteiston vaihteenvalitsimen kirjaintunnukset:
P=Park (Pysäköintivaihde)
R=Reverse (Peruutusvaihde)
N=Neutral (Vapaavaihde)
D=Drive (Ajovaihde)
O/D=Suurimman vaihteen kytkeminen pois käytöstä
1=Ensimmäinen mäkivaihde
2=Toinen mäkivaihde
Momentinmuuntimen pumppupyörä on momentinmuuntimen kotelon kautta kiinni moottorin kampiakselissa ja turbiini on kiinni vaihteiston kytkinakseliin. Näiden välissä on johtopyörä, joka päästää itsensä pyörimään vapaakytkimen avulla moottorin pyörimissuuntaan, mutta vapaakytkin estää johtopyörän pyörimisen vastapäivään. Turbiinin, johtopyörän ja pumppupyörän siivet ovat muotoiltu öljyn virtausta parantavaksi ja vääntömomentin kasvu perustuu öljyn virtauksen ohjaamiseen. Momentinmuunnin parantaa vääntömomenttia johtopyörän ansiosta ja tehohäviötä on estetty lukintakytkimellä, joka lukitsee muuntimen pois käytöstä, kun momentin muutos loppuu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti